måndag 29 juni 2009

Aldst i hela San Nicolás, 94 ar. Hon ar klarare i knoppen an vad jag ar.


Här är Ramón och i bakgrunden Stela, ett par i San Nicolás som har två barn tillsammans. Stela har ocksa en dotter från ett annat förhållande. Ramón var i Sverige 2000 på ett utbyte med Kortedalagymnasiet i nordöstra Göteborg. Där lärde han sig en del användbara saker för att arbeta som elektriker i Nicaragua. När Kortedalagymnasiet började investera i solcellsanläggningar i byn, fanns det i hela kommunen San Nicolás enbart två anläggningar, mot i dag ca. 500 stycken. Under flera år arbetade Ramón med att installera paneler, men med tiden har det blivit bigbusiness och företagen som säljer panelerna tar dit sin egen arbetskraft för att göra installationerna. Det har också att göra med finansieringen, som nästan alltid sker genom utländska givare.
Vi hade ju gärna sett att Ramón hade kunnat försörja sig och kanske fler personer från byn med att arbeta med förnyelsebar energi. Det har varit knapert med arbete för Ramón under några år, men nu har den internationella krisen även slagit till mot San Nicolás. Det kunde vara värre, för enligt Ramón hjälps man åt mellan släktingar och grannar för att klara det mest elementära. Man byter tjänster och varor mellan sig; jag ger dig avokado, kanske du en annan dag när det är skördetid för majs, ger mig av detta så att jag kan göra mina tortillas. Strax utanför byn ligger Ramóns pappas bondgård, där finns det alltid något att göra och som kan mildra den ekonomiska krisen för hans familj.

Inga kommentarer:


Publicerat

Om mig

Mitt foto
Jag är en samhällslärare i Göteborg