fredag 3 juli 2009

Kupp

Dramatisk tid i Nicaragua.

Jag var hemma hos min vän Emelda och hennes familj när vi i måndags blev varse att Honduras president Zelaya hade kuppats ut av militären och deras förbundna. Emeldas f.d. make ringde senare på kvällen för att varsko oss om att Zelaya hade landat i Managua. Alla de nicaraguaner jag har pratat med är pessimistiska och tror att det kan gå så långt som till krig i Centralamerika, eller inbördeskrig i Honduras. Jag rör mig kanske i fel kretsar, men det finns ingen som har förståelse för vad den honduranska militären har gjort. De jag har pratat med menar att militären i det här landet aldrig skulle göra samma sak. En viktig anledning är att i Nicaragua är militären beroende till största delen av politiska beslut för att upprätthålla sin struktur. I flera granländer fungerar militärmakten också som ett företagskonsortium som skapar frihet att gå emot demokratiskt valda regeringar. En del menar att avgörandets timme kommer på lördag då Zelaya som är förvisad ur landet, skall återvända.

Inga kommentarer:


Publicerat

Om mig

Mitt foto
Jag är en samhällslärare i Göteborg