måndag 6 juli 2009

la Escuelita







Under mina två dagar i Somoto var jag mestadels av tiden på skol- och barnprojektet ”Escuelita del mercado”. Det handlar om barn som av ekonomiska skäll inte kan gå i skolan, eller har svårigheter att delta på lika villkor. Jag hade det stora nöjet av att överräcka 1200 USD till projektet, insamlat av Onsala Montessoriskola i början av juni i år. De blev verkligen glada över pengarna och det första de skall låta bygga är en toalett, eftersom det saknas. Vidare vill de sätta upp ett stängsel för at inte barnen skall springa obetänksamt rakt ut i gatan. Tillbaka till Sverige har jag några presenter tillverkade på projektet och brev.
Det finns ca. 90 barn mellan 5 – 13 år på ”La Escuelita del mercado” och tre anställda. Freddie Flores som syns på bilden, har hand om en del av ekonomin i projektet



Margareta Feldt var med i Somoto till la Escuelita del mercado. Utflykt till el Canon.

Inga kommentarer:


Publicerat

Om mig

Mitt foto
Jag är en samhällslärare i Göteborg