lördag 27 juni 2009


På bilden är Alva Luz och dotter från San Nicolás de Oriente. Hon har byns bästa och äldsta matställe där jag har utspisats ett flertal gånger med tortillas, guachada (färskost med mycket salt) och bönor. Hon och hennes stora familj bor i samma hus som serveringen. Där finns också biljard och en liten ”servicebutik”, pulperia, som säger i Nicaragua. När jag träffar henne är det utanför bydomstolen, dit hela familjen är kallad av en ”bagatellartad orsak”, som Luz säger.
Hon berättar att hon nästan är på väg att lägga ner serveringen för gästerna har försvunnit, de har inte längre råd, eller så är det färre som kommer till San Nicolás för att jobba. Trädgården som är Alva Luz ögonsten, prunkar dock som vanligt.

Inga kommentarer:


Publicerat

Om mig

Mitt foto
Jag är en samhällslärare i Göteborg