fredag 17 augusti 2007

Dress code

DU ÄR VÄL HEL OCH REN PÅ JOBBET?



Sedan ett år tillbaka har jag en ny arbetskamrat som överraskar med att komma till skolan i HM: s linnekostym, snygga tröjor, alltid skjorta och ibland till och med slips. Eleverna avgudar och respekterar honom och en del av förklaringen tror jag ligger i att han klär sig på ett sätt som visar att han tar sitt yrke på stort allvar.
Jag har en annan lärarkollega som undervisar på högstadiet i en by, i ett torrt och bergigt landskap, i norra Nicaragua. Hon och arbetskamraterna är oklanderligt klädda i en ljusgrön syntetdress, samma sort som Jacqueline Kennedy hade. Till dräkten har de en vit blus och ljusa skor med alltför hög klack, med tanke på att det inte finns asfalterade vägar. De manliga lärarna är klädda i vit skjorta och gabardinbyxor, eller något annat svalt och slitstarkt material, men aldrig i jeans och träningsskor.
Genomsnittslönen för en lärare i Nicaragua är 107 USD per månad, men ändå är lärarna ett under av prydlighet och till och med elegans. Välklädda lärare skapar inte distans utan respekt för det som skolan representerar. Alla i Nicaragua vet att det finns en ”dress code”, för den som inte är hel och ren förlorar i anseende. Det gör att även den som bor i ett skjul, i ett hav av lera och smuts, varje morgon kommer till jobbet eller skolan propert klädd och utan den minsta fläck.
Det är i början av september och sommarvarmt i vårt personalrum. En kollega sitter där i jeans och fläckliga gummiskor med nötta sulor, en annan visar sina håriga ben iklädd alltför små shorts. De ser mer ut som en grupp campare än kommunens tjänstemän.
Hur kommer det att bli den dag då lärarna får sin lärarlegitimation? Kommer broschen att hängas på den urtvättade t-shirten som smiter om kulmagen, eller ovanför naveln på en lite vågad topp? Finns det olämplig klädsel för oss som arbetar i skolan och vem bestämmer i så fall var gränsen går?
Att klä sig precis som man vill gör inte skolan mer demokratisk, eller att eleverna lär sig mer. Därför ser jag mina mer välklädda kollegor som något av föredömen, eftersom de har förstått att klädseln signalerar att skolan är på allvar och underlättar ömsesidig respekt mellan lärare och elev.


Mats E. Carlsson

Inga kommentarer:


Publicerat

Om mig

Mitt foto
Jag är en samhällslärare i Göteborg